Een persbericht behoort natuurlijk bij het onderdeel promotie dat vaak onderdeel is van het reclamebudget. Net als bij reclame dient er bij PR een doelstelling gemaakt te worden. Het is dan achteraf makkelijker resultaten meten.
Een doelstelling zou kunnen zijn dat u een nieuw product graag wilt lanceren. Misschien wilt u een opening van een nieuw bedrijf spectaculair vieren zodat iedereen weet dat u bent begonnen. Kortom, tijdschriften, kranten en natuurlijk social media lenen zich uitstekend om nieuws over uw bedrijf te verspreiden.

Een onderdeel van een PR campagne zou kunnen zijn dat u zich aan de media presenteert als iemand die zich ontwikkelt binnen uw vakgebied. Maar een journalist komt nu eenmaal niet altijd op bezoek. U zou dan een persbericht kunnen laten maken. Het scheelt de redactie aanzienlijk veel tijd en het is bovendien het mooist wanneer de journalist haast niets aan een ingezonden artikel hoeft te veranderen. Het zijn allemaal facetten waarmee de plaatsingskans verhoogd wordt.

Het is de bedoeling dat het lijkt alsof het bericht geschreven is vanuit een redactioneel standpunt. En dat is hét grootste voordeel van een persbericht ten opzichte van een reclameboodschap. Het is nu eenmaal geloofwaardiger als een ander ‘goed nieuws’over u of over uw product vertelt in plaats dat u dit zelf doet zoals bij een reclameboodschap het geval is.